Aquest tipus de videojocs es poden classificar en 3 grans categories:
1. Videojocs educatius (“edutainment”)
Tenen una
finalitat pedagògica (educació, formació, entrenament), però sempre des d’un
punt de vista lúdic que augmenta la motivació dels participants, permetent
així, la interacció per a garantir la implicació i un aprenentatge més
significatiu. Aprenentatge basat en jocs (Game Based learning).
Els
videojocs educatius poden pertànyer a:
- Àmbit
educatiu (reglat): es tracta de videojocs amb continguts, procediments i valors provinents del currículum de
l’educació reglada: matemàtiques, idiomes, física, etc.
- Àmbit
militar: es tracta de videojocs amb continguts, procediments i valors
provinents del camp militar: estratègia, lideratge, conducció de vehicles, etc.
- Àmbit
esportiu: entrenament mental, simuladors d’execució d’exercicis, etc.
- Àmbit
mèdic: entrenament d’habilitats concretes dels metges en situacions
específiques de risc, presa de decisions, coordinació d’equips en
intervencions, etc.
- Àmbit de salut:
hàbits de salut, estimulació cerebral persones grans, entrenament de capacitats
cognitives en persones malaltes.
Avantatges:
- Alt nivell
d’interactivitat.
- Augmenta
la motivació dels usuaris.
- Creen una
sensació d’addicció positiva envers els continguts.
- Permet
aprendre de manera lúdica i amena.
- Facilita
l’entrenament d’habilitats i procediments en entorns controlats sense riscos.
- Permet un
feedback constant i la repetició que consoliden l’aprenentatge.
Exemples
Lost in La
Mancha: http://www.lostinlamancha.net
2. Simulacions i Business Games
Es tracta
de la recreació d’una realitat determinada en un entorn digital controlat que
permet la pràctica de competències instrumentals i l’entrenament en base a
objectius didàctics específics. Els simuladors poden ser bidimensionals o
tridimensionals en funció de la necessitat d’immersió que necessitem.
Les
simulacions poden ser:
- Demostratives:
representen models procedimentals reals però no permeten la interactivitat.
- Interactives:
representen models procedimentals reals permetent la interacció per a la
manipulació de les variables dels mateixos.
Avantatges:
- Alt nivell
d’interactivitat.
- Possibilita
la representació fidel d’una realitat concreta.
- Permet fer
demostracions de procediments en temps real.
- Permet
experimentar nous procediments en entorns controlats i sense risc.
- Afavoreix
l’aprenentatge significatiu gràcies a les possibilitats de manipulació de les
variables.
Exemples
Simulador
empresarial (creació empresa):
3. Advergaming
Es tracta
de l’aplicació de les tècniques i mecàniques dels videojocs en l’àmbit de la
publicitat i el màrqueting normalment en l’entorn digital. No es tracta de fer
publicitat utilitzant la tècnica del “placement” sinó de crear un videojoc curt
i breu al voltant d’una marca, d’un producte concret o d’un servei específic.
Avantatges:
- Reforçar
la imatge de marca.
- Mètode
interactiu de fer arribar al client un producte, missatge o servei.
- Crear una
sensació lúdica positiva al voltant d’un producte, missatge o servei.
- Atraure
als usuaris i consumidors i mantenir-los involucrats en l’acció durant un cert
temps sense pensar en res més que en el joc.
- Permet
crear una base de dades d’usuaris a través del registre previ al joc i si es
traça la interacció, es pot conèixer gustos, preferències i segmentar el
públic.
Exemples
California Milk “Got the Milk”: http://www.gettheglass.com/index2.html
Cool Spot "7up": http://www.mobygames.com/game/spot
No hi estàs d'acord? Comenta'm el que vulguis! :)
No hay comentarios:
Publicar un comentario